Ni frågade mig vad jag tycker utgör en bra kundsupport. Anledningen till att jag fick frågan var att jag på något sätt positionerat mig som en expert på området senaste tiden. Det är förstås lite olyckligt att jag nu hamnat i en position utifrån vilken jag behöver hävda mig. Det var aldrig tanken. Men nu är jag där jag är och nu får ni helt enkelt stå ut med att jag talar om kundsupport ett tag till.
Men det första jag bör göra är förstås att tala om just varför jag kan uttala mig om kundsupport. Vad har jag egentligen för rätt på min sida? För er som lyckats missa detta under åren med bloggen kan jag meddela att jag alltså jobbade med kundsupport under nästan 10 år förut. Det är otroligt men icke desto mindre sant. Kundsupport var min bransch, min profession, i nästan ett årtionde. Ett decennium!
Så, någon frågade mig hur det kom att bli kundsupport för mig. Därför tänkte jag nu dela min något korta beskrivning av hur det såg ut.
När gymnasiet var slut blev jag arbetslös precis som de flesta andra. Det fanns inga jobb i sikte och det var skönt att alla kompisar var på samma plan. När en efter en sedan fick jobb, på olika mataffärer och som städare osv, blev jag lite stressad. Skulle jag vara den enda utan arbete? Det gick ju inte. Jag sökte därför via en bekant och kundsupport var det första som denne bekant föreslog.
Ja, det var alltså på det viset att jag fick kundsupport-jobbet genom en slump. Tanken var aldrig att jag skulle ta jobbet och framförallt var verkligen inte tanken att jag skulle vara kvar länge. Det blev jag ju, får man säga. Jag minns att jag, i mitt första samtal som kundsupport, kände en väldigt tydlig känsla. Kanske den mest tydliga jag känt i mitt professionella liv: Jag kunde kundsupport. Detta var min grej.
Ganska snabbt in på min karriär inom kundsupport så blev jag bland de bättre i gruppen. Då menar jag både bättre på merförsäljning och på kundnöjdhet. I kundsupporten var det bara min kollega Natali som var bättre. Hon var dock bättre nästan varje vecka sedan jag började och jag såg henne därför inte som en riktig konkurrent.
Nästa vecka kommer jag att svara på frågor om kundsupport. Vad säger ni om det? Och framförallt: Skicka era frågor nu. Jag är exalterad över att få skriva svaren!